Vliegroutes over Epe

Er wordt al jaren gesproken over de uitbreiding van het vliegveld Lelystad met de bedoeling om een deel van het aantal vliegbewegingen van vliegveld Schiphol over te hevelen en Schiphol de kans te bieden verder te groeien.

Intensieve discussies aan de z.g. Alderstafel (genoemd naar de vroegere PvdA politicus Hans Alders, die voorzitter was van een commissie die zich gebogen heeft over de uitbreidingsopties voor diverse Nederlandse vliegvelden) hebben geleid tot het selecteren van een aantal alternatieve aan- en uitvliegroutes voor Lelystad, waarbij rekening gehouden moest worden met een aantal factoren:

  • Op de grond zouden woongebieden zo min mogelijk hinder moeten ervaren
  • Aankomende en vertrekkende vliegtuigen van Schiphol, Lelystad en Groningen moeten met voldoende afstand van elkaar kunnen houden
  • De afwikkeling en groei van Schiphol mag niet worden belemmerd
  • Rekening moet worden gehouden met militaire laagvlieg- en oefengebieden
  • Rekening moet worden gehouden met ‘Natura2000’gebieden

De al eerder voorgestelde aanvliegroutevariant voor Lelystad, die over het Vechtdal in Overijssel loopt, zorgde maanden geleden al voor veel commotie, maar de uitvliegroute werd pas in juni bekend gemaakt.

De uitvliegroute van Lelystad naar het zuiden en oosten, waarvoor inmiddels is besloten, loopt over de IJsselvallei. Deze route komt zuidelijk van Kampen aan op het ‘oude land’ en splitst zich ter hoogte van Wapenveld in tweeën.

Eén van deze routes gaat recht over Epe, Emst en Vaassen naar het zuiden van Nederland en de andere gaat recht over Oene en sluit aan op de hogere ‘snelwegen’ naar het oosten.

Globaal tot aan de autosnelweg A1 wordt op een hoogte gevlogen van circa 1.800 meter, daarna wordt pas tot grotere hoogte uitgeklommen.

Lelystad gaat in april 2019 open voor vliegtuigen van het type Boeing 737 en Airbus A320, vliegtuigen die hier normaal op een hoogte van 12 – 15.000 voet (4 tot 5 kilometer) overheen vliegen op hun landingsroute naar Schiphol. Die hoor je nauwelijks.
Vliegtuigen die gaan landen of gestart zijn op Lelystad vliegen veel lager, op nog geen 2 kilometer dus. En dat geeft beslist meer overlast dan een auto die in de verte voorbij rijdt.

Wat kunnen wij in de nabije toekomst verwachten?

De meeste vliegtuigen die van Lelystad vertrekken gaan naar de zuidelijke vakantiebestemmingen. Dus het merendeel van de vertrekkende vliegtuigen komt op minder dan 2 km hoogte over ons heen via de twee uitvliegroutes.

Dan gaat het om naar verwachting in 2019 om 1.000 tot 2.000 startende vliegtuigen en daarna ieder volgend jaar ongeveer 1.000 meer, zodat we in 2022 naar verwachting maximaal 5.000 vertrekkende vliegtuigen over ons hoofd horen vliegen.

Lelystad moet doorgroeien tot 45.000 vliegbewegingen (starts én landingen) per jaar en de herinrichting van het Nederlands luchtruim die daar voor nodig is, zal niet eerder zijn beslag vinden dan in 2023.

Er staat ons dus best wat te wachten.

Zie ook de artikelen op Epernet:
https://www.epernet.nl/index.php/diversen/7210-het-wordt-een-stuk-drukker-en-lawaaieriger-boven-ons

https://www.epernet.nl/index.php/actueel/7235-epe-maakt-zich-wel-degelijk-zorgen-over-nieuwe-vliegroutes

Is er nog hoop?

Volgens Jan de Hoop wel. Zie onderstaand artikel van de Stentor:

http://www.destentor.nl/veluwe/nieuwslezer-jan-de-hoop-in-geweer-tegen-laagvliegroute-lelystad-airport~a25b5eff/ 

Petitie Red de Veluwe

Er is een petitie gestart die zich inzet voor het behoud van de Veluwe. Kom in verzet en teken de petitie: https://petities.nl/petitions/red-de-veluwe-aanvliegroute-naar-lelystad-kan-hoger-moet-hoger?locale=nl

Op de hoogte blijven? Volg Red de Veluwe op Facebook: https://www.facebook.com/RedDeVeluwe/.

Einde voor vliegveld Teuge?

Een ander gevolg is dat door deze beslissing het einde dreigt voor Vliegveld Teuge:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/03/het-einde-dreigt-voor-vliegveld-teuge-11563755-a1565422

Er is ook een petitie gestart voor het voorbestaan van Teuge: https://voortbestaanteuge.petities.nl/

Meer informatie:

Factsheet aansluitroutes Lelystad Airport